5.-9. klass

29. tund - Google Sketchup

http://multimeediaring.blogspot.com/2013/05/google-sketchup.html


28. tund - GoogleMaps keskkonnas kaardi koostamine

http://multimeediaring.blogspot.com/2013/05/google-maps.html


27. tund - panoraampildi koostamine.

http://multimeediaring.blogspot.com/2013/05/fotodest-panoraami-tegemine.html

Proovime valmis pildistada fotod panoraami tegemiseks ning need siis Dermandar keskkonda üles laadida!


25. tund - animatsiooni valmistamine wideo.co keskkonnas

Keskkond: www.wideo.co
Juhend: http://multimeediaring.blogspot.com/2013/04/wideoco.html
NB! Keskkonda kasutajakonto loomisel on oluline, et sul oleks olemas meiliaadress ning et sa saaksid seda kohe ka vaadata!

24. tund - Video monteerimine www.wevideo.com keskkonnas.

Keskkond: www.wevideo.com (Keskkonda sisselogimiseks saab kasutada Google kontot).

http://multimeediaring.blogspot.com/p/wevideo-edasijoudnud.html


23. tund - Video monteerimine ja miksimine programmiga VideoPad

http://multimeediaring.blogspot.com/2013/04/videotootlus-programmiga-video-pad.html


22. tund - jätkame Mine-imatoriga ja vaatame, kuidas salvestada kaameratööd.


http://multimeediaring.blogspot.com/2013/03/mine-craft-kaameratoo.html

21. tund - Mine-imator

http://multimeediaring.blogspot.com/2013/03/mine-imator.html


20. tund - kriipsujukumehe animeerimine

Kooli arvutist leiad programmi, kui avad kausta Kogukool, leiad sealt seest kausta Multimeedia_ring ning selle seest kausta Animatsioonid. Seal on kaust nimega Pivot ning selle sees klõpsa sõnal Pivot.
Avaneb programm, milles saab animeerida kriipsujukusid, aga on võimalik ka ise tegelasi joonistada, lisada taustapilte vms.

Valmis animatsioon tuleb salvestada gif-formaati - see toetab piltide liikumist.

Üks näide:


Koduseks kasutamiseks saad programmi alla laadida siit: http://pivot-stickfigure-animator.en.softonic.com/download

19. tund - veebilehe valmistamine www.wix.com keskkonnas

GoogleMaps lisamine, tagasiside vormi muutmine. Video lisamine.

18. tund - veebilehe valmistamine www.wix.com keskkonnas 

Kasutaja loomine. Lehe üldkujunduse muutmine. Navigeerimine.

17. tund - külastasime Affectot ja tutvusime programmeerijate igapäevatööga.

16. tund - filmide ülespanek ja töötlemine Youtube keskkonnas

15. tund - kodulehe tegemine www.wix.com keskkonnas.

Proovime teha sellises keskkonnas, nagu www.wix.com valmis ühe kodulehe. Wix on tasuta kasutatav (teatud võimalused on seal küll ka tasulised) ning pakub kodulehekülgede tegemiseks välja suure hulga valmis malle, mida igaüks saab ise muuta.
http://multimeediaring.blogspot.com/2013/01/kodulehe-tegemine-wwwwixcom.html


14. tund - Audiosauna keskkond

http://www.audiosauna.com/studio/

Selles keskkonnas saab ise luua muusikat ning seda siis miksida.

13. tund - Looplabs keskkond

http://www.looplabs.com/ - keskkond muusika loomiseks etteantud klipikestest

http://multimeediaring.blogspot.com/2013/01/filmimine.html

filmimise reeglid (Storyboard)

Storyboard (ehk filmi kirjeldus operaatorile)


Võtete plaanid




12. tund - ekraanivideote tegemine

http://multimeediaring.blogspot.com/2013/01/ekraanivideote-tegemine.html

Loo endale sinna keskkonda kasutajakonto (vajalik e-postiaadressi olemasolu) - siis saad videoklipid sinna samasse salvestada ning neid hiljem ka edasi töödelda.

Vaata läbi ülaloleval lingil olev õppevideo.

Videoklipile saad lisada ka lisateksti. Seda saab teha nupu "Add Captions File" alt ning selleks tuleb eelnevalt valmis mõelda ja salvestada eraldi notepad'i failina (programm Notepad asub arvutis Start menüüs, Accessories all).






11. tund - vaba teema :)

Mõned mõtted!



10. tund - multifilmi loomine internetikeskkonnas

http://goanimate.com/
Siin saab valmis stseenidesse valida tegelasi ning lisada neile teksti (NB! keeltest on kõige lähedasem eesti keelele ilmselt soome keel).
Poeskaik by pohjakroon on GoAnimate

Animated Presentations - Powered by GoAnimate.

Võimalus on ka oma tegelastega ise stseen lavastada ja filmida.

jooks on terviseks by pohjakroon on GoAnimate

Animated Presentations - Powered by GoAnimate.

9. tund - heli töötlemine vabavaralise programmiga Audacity

http://multimeediaring.blogspot.com/2012/12/heli-tootlemine-programmiga-audacity.html


8. tund - muusika loomine (music creator)

http://soundation.com/studio - muusikaklipi (wav-formaat) loomiseks ei ole vaja kontot teha.

Mängimiseks: http://www.kongregate.com/games/Starburst/notessimo


7. tund - Youtube kasutamine videotöötluseks

Youtube keskkonda saab kasutada ka videotöötluseks. Selleks tuleb:

  1. Logida www.youtube.com keskkonda sisse (kui Sul on gmaili aadress olemas, siis logi sellega).
  2. Klõpsata oma nime taga oleval noolekesel ning valida rippmenüüst "Videohaldur".
  3. Järgmiselt menüüribalt tuleb valida "Videoredigeerija".
  4. Nüüd on võimalik enda poolt üles laetud videoid miksida ja täiendada, lisada neile kirju ja muusikatausta. Lisaks on võimalik CC tähtede alt leida vabaks kasutamiseks mõeldud videoklippe, mida võib samuti oma töös kasutada. 


6. tund - helifailid internetis, Youtube video konvertimine mp3-ks

Vaata avalehel olevaid linke - nendelt on sul võimalus legaalselt (ilma autoriõigustega vastuollu minemata) alla laadida muusikafaile ning neid oma projektides kasutada!


Youtube video konvertimine mp3-ks.





Mp3 lõikamised:




MP3 failide liitmine üheks

Kodus kasutamiseks: Fail tuleb sealt alla laadida, oma arvutisse salvestada ning zip-kaust lahti pakkida (unzip). Ei vaja installeerimist!
Mergemp3 nimeline ikoon käivitab programmi.


Ülesanne:
1.      Kopeeri oma arvutisse kaust mp3liitmine. Selle kausta leiad Kogukool -> Multimeedia_ring
2.      Otsi Youtube’st 2 oma lemmilaulu videot.
3.      Konverdi need http://www.youtube-mp3.org/ keskkonda kasutades mp3 failiks ning salvesta oma arvutisse (kui võrgukettale ei mahu, siis töölauale).
4.      Lae need failid eraldi  http://cutmp3.net/ keskkonda üles ning lõika mõlemast failist välja üks 20 sekundi pikkune jupp. Salvesta jupikesed jälle oma arvutisse (kui võrgukettale ei mahu, siis töölauale).
5.       Ava tunni alguses oma arvutisse kopeeritud kaustast fail MergeMP3 ja lisa sinna (vt joonis ülevalpool) mõlemad lõigatud mp3 failid ning liida need kokku üheks failiks (enne liitmist märgista mõlemad failid). Faili nimeks pane minulemmikud.
6.      Salvesta liidetud fail oma võrgukettale!

5. tund Windows Moviemakeri kasutamine (vanem versioon)

Windows Moviemaker on üsna lihtne ja tasuta programm lihtsamaks videotöötluseks, aga selle abil saab ka piltidest filmi kokku panna.

1. Ava programm Windows Moviemaker. Selleks klõpsa Start nupul, edasi vali All Programs ning sealt menüüst Accessories. Viimase alt leiad ka programmi Moviemaker.
2. Impordi projekti eelmisel tunnil tehtud multifilmipildid (peaksid olema Sul salvestatud oma kausta kooli arvutivõrgus) projekti. Importimiseks vali Capture Video menüüst "Import pictures". Otsi arvutist üles pildid ning lisa nad videoprojekti.
  • Korraga saad lisada ka rohkem kui 1 pildi, selleks hoia piltide valimisel all Ctrl klahvi või kui piltide kaustas ei ole muid faile, siis Ctrl+A klahvide korraga alla vajutamine valib kõik kaustas olevad failid ja neid saab siis korraga lisada.

  • Juhul kui Sul pilte ei ole, siis leiad harjutamiseks pildid kaustast Kogukool -> Multimeedia_ring sees olevast kaustast "multikas".

3. Lohista pildid ajajoonele.

4. Muuda pildi näitamise aeg selliseks, kui kiiresti soovid pilte vahetuvat.
Videoriba kohal oleva "+" märgiga luubi peale klõpsates saab pildikesi suurendada (kui on soov näiteks pildid väga kiiresti vahelduma panna, siis tuleks videoriba maksimumsuuruses vaadata).

5. Eelvaate akna all olevat "play" nuppu (kolmnurk) klõpsates saad oma filmi vaadata.
6. Videole (ja ka mõningal juhul piltidele) saab lisada efekte. Selleks tuleb menüüst valida "View video effects" ning lohistada sobi efekt videoklipile.

7. Videoklippide (ka piltide) üleminekut järgmiseks klipiks (pildiks) saab samuti ise valida

8. Video salvestamiseks vali sobiv viis menüüosast "Finish Movie".

Kui salvestamine on lõppenud, klõpsa nuppu "Finish" ning vaata valmis filmi kohast, kuhu Sa selle salvestasid!




4. tund lihtsa multifilmi loomine http://gifmaker.me/ abil

Multifilm on tegelikult piltide jada, kus pildid vahetuvad nii kiiresti, et inimese silm ei suuda vahetumist märgata. Multifilmi tegemiseks tuleb kõigepealt valmis joonistada kaadrid, mis hakkavad pärast siis vahetuma.


Kaadrite joonistamine www.pixlr.com keskkonnas
taustapilt

1. Ava link www.pixlr.com
2. Klõpsa kõige ülemist linki "Open Pixlr editor"
3.Vali sealt "Create a new image" - siis saad luua uue pildi.
4. Nüüd joonista valgele põhjale taust. Näiteks midagi sellist nagu siin teksti kõrval on.
5. Järgmiseks tekita tausta peale uust kiht (layer). Selleks vali menüüribalt sõna "Layer" ning sealt "New layer". Töölaua kõrvale kihtide paneelile ilmub tühi kiht (ruudulise taustaga).

Töölaua paremas servas olev "kihtide" paneel.

6. Nüüd joonista sellele kihile tegelane, kes hakkab hiljem pildi peal liikuma. Joonistamisel jälgi, et aktiivne (sinine) oleks just Layer ehk kiht.Noole tööriistaga saad hiljem kihi peal asuvat objekti pildi peal liigutada.
hobune on eraldi kihi peal
7. Nüüd tuleb salvestada kaadrid. Selleks pane objekt kõigepealt sinna, kust soovid teda liikumise alguses olevat (näiteks peaaegu pildi serva taha). Salvestamiseks vali menüüribalt sõna "File" ning sealt alt "Save". Avanenud aknas kirjuta kindlasti kasti "Name" pilti nimi. Näiteks pilt1 (soovitav on pildid nummerdada, sest siis on hiljem kergem kaadrite järjekorda taastada).
Esimese kaadri salvestamine
8. Salvesta pilt oma arvutisse.
9. Peale salvestamist liiguta oma tegelast natukene soovitud suunas edasi ja salvesta uus pilt. Pane sellele nimeks pilt2.
10. Selliselt tegelast liigutades ja pilti salvestades tee näiteks 10 pilti (võid ka rohkem).
11. Edasi ava lehekülg http://gifmaker.me/ 
12. Laadi pildid sinna üles (vali Upload ning siis otsi üles kaust, kuhu salvestasid äsja tehtud kaadrid).
13. Vali paremal olevalt paneelilt piltide vahetumise kiirus ja klõpsa "Create now". Nüüd pead hetke ootama ja siis ilmub nupu alla kiri "download it now". Klõpsa seda ning siis kas vaata oma multifilmi või salvesta see arvutisse.



3. tund Pildi töötlemine www.pixlr.com keskkonnas
  1. Ava link www.pixlr.com
  2. Klõpsa kõige ülemist linki "Open Pixlr editor"
  3. Järgmisest aknast vali "Open image from computer" (ava arvutis olev pilt)
    • Pildi võid otsida Internetist ja siis oma arvutisse salvestada või kasutada õpetaja pilte, mis asuvad Kogukool -> Multimeedia_ring -> Pildid kaustas
  4. Pildi välimuse muutmiseks (heledus, tumedus, efektid) kasutame Adjustment ja Filter all olevaid tööriistu. Seda, mida seal teha saab, võid lugeda siit
  5. Katseta pildil erinevaid Adjustment menüüvaliku all olevaid vahendeid.
    • Katsetamisel on hea teada, et töölaua paremas servas asuv History paneel võimaldab kuni 20 sammu nö tagasi võtta. Niimoodi saab lihtsalt võrrelda tulemust enne ja peale muutuse tegemist. Kui muutus on sobiv, siis saab jälle "sammu" edasi astuda.
  6. Katseta pildil erinevaid Filter menüüvaliku all olevaid vahendeid.
    • NB! History toimib samamoodi ka siin!
  7. Pildile raami lisamine. Pildile saab nö raami lisada menüüst punkti "Image" ja sealt "Canvas size" alt (vt 4. punkti toodud linki).
  8. Raami saab värvida "värvipoti" tööriista kasutades (lihtsalt värvimisel tuleb klõpsata raamil).
  9. Crop tööriist
  10. Pildi lõikamine (crop). Pildist sobiva tüki välja lõikamiseks saab kasutada Crop tööriista. Klõpsa tööriistal ning selekteeri pildil sobiv piirkond. Pildile tekib ruudustik, mida saab nurkades olevatest sinistest kastikestest suuremaks-väiksemaks lohistada. Kui sobiv suurus on valitud, siis klõpsa ruudustikust väljaspool (või uuesti tööriista pildil) ning vasta kastikeses avanenud küsimusele "Yes". 
  11. Lisa pildile uus kiht ning joonista sinna objekt. Lisa veel üks kiht ning joonista ka sellele midagi. Nüüd saad neid erinevatel kihtidel olevaid objekte pildil liigutada.
  12. Kahe pildi kokkusulatamine. Ava menüüst Layer ning sealt alt "Open image as layer" (avab uue pildi eraldi kihil).
    • Pildi saab lisada ka mõnelt internetiaadressilt. Siis tuleb valida "Open image URL as layer" (ava pildi veebiaadress uue kihina).
    • URL ehk pildi aadressi leidmiseks on erinevaid viise. Tavaliselt piisab sellest, kui vajutad soovitud pildil hiire paremat kahvi ning valid sealt "Kopeeri pildi URL" ja kleebid selle pixlr.com keskkonnas olevasse kasti (parema hiireklahvi alt Paste või ctrl+V).
  13. Uus pilt avaneb vana pildi (background) peal uuel kihil. Pildi suuruse muutmiseks klõpsa "Edit" ja sealt alt "Free transform". Muuda pildi suurus sobivaks
    • Kui soovid pildi suurust muuta nii, et pikkus ja laius muutuksid võrdselt (pildi proportsioonid jääksid samaks), siis hoia suuruse muutmise ajal all Shift klahvi (nool üles).
  14. Nüüd saad uue pildi servi kustutada, lisatud pildile omakorda efekte lisada jne.
  15. Pildi salvestamisel (kui Sa tahad pilti pixlr.com keskkonnas edasi töödelda, siis salvesta see formaati PXD (layered pixlr image). Siis järgmisel korral sama pilti uuesti üles laadides taastuvad ka kihid. Teiste formaatide puhul liidetakse salvestamisel kihid kokku ning uuesti ei ole neid võimalik lahti teha.


2. tund Pildi joonistamine www.pixlr.com keskkonnas. Kihid ja "ajalugu".
  1. Ava keskkond www.pixlr.com
  2. Loo uus pilt (Create a new image)
  3. Joonista pilt, kasutades pliiatsit, pintslit, kujundeid. 
  4. Katseta pildil mõne objekti kloonimist
  5. Selekteerimise tööriistaga saad valida pildil piirkonna ning rakendada värvimist või mõnda efekti just sellele (ka lassoga saab piirkonda valida).
  6. Loo pildile uus kiht (layer) ja joonista sinna ka midagi. Kihid leiad Layerite paneelist.


1. tund Pildi töötlemine www.piZap.com keskkonnas

  1. Ava piZap keskkond www.piZap.com
  2. Lae sinna üles pilt (Upload).
  3. Töötle pilti kas efekte kasutades või siis "Advanced" nupu alt värvide küllastatust ja kontrastsust muutes.
  4. Lisa pildile:
    • objekt mõnelt teiselt pildilt ("Add cutout")
    • tekst (text)
    • raam (frame)
    • mõni kleeps (stickers)
  5. Salvesta pilt (Save image)
  6. Klõpsa nuppu Download ja salvesta pilt oma arvutisse.